Meten is weten!
Een goed begin is het halve werk! Jouw advertentie staat online en je ziet langzamerhand de websitebezoeken toenemen. Maar wat is dan de vervolgstap? Analyseren natuurlijk! Jouw investering in SEA moet wel een bepaald effect laten zien. De stand van zaken is in Google Ads te vinden.
Hier kun je zien op welke zoekwoorden het meeste verkeer binnenkomt en bij welke zoekwoorden de doelgroep misschien wel sneller overgaat tot conversie. Je kunt makkelijk voortborduren op deze gegevens door je budget slimmer te verdelen over sterke zoekwoorden waarmee je goed scoort. Zo kun je iedere campagne optimaliseren. Iedere optimalisatie brengt je dichterbij het behalen van je doelen.
Maar… wat is nou het verschil tussen SEA en SEO?
SEA en SEO lijken misschien wel op elkaar, maar er zitten grote verschillen tussen beide. Zoals hiervoor al uitgelegd kun je de allerhoogste posities in Google halen met SEA. Die resultaten verschijnen immers boven de organische resultaten.
SEO daarentegen is ‘gratis’. Als je website (en je pagina) goed zijn geoptimaliseerd kun je bovenaan de (organische) zoekresultaten komen – tenminste, als je concurrentie dat niet nóg beter heeft gedaan. Met SEO zorg je er dus voor dat Google jouw beoogde zoekwoord(en) zo goed mogelijk herkent. Maar met alleen het vermelden van de zoekwoorden ben je er niet. Je moet niet alleen zorgen voor een goede tekst (die voldoet aan Googles wensenlijstje), maar ook voor de juiste techniek en populariteit van je website als geheel.
Maar da’s een andere tak van sport. Meer weten over SEO? Bekijk ons blog hieronder!
Wat is beter: SEO of SEA?
Of SEO of SEA meer geschikt is voor jou is volledig afhankelijk van jouw doelen. SEO klinkt misschien wel heel voordelig, maar er zit veel tijd in om jouw website te optimaliseren en bovenaan te krijgen in Google. Bovendien kan het zo zijn dat je voor sommige zoekresultaten nooit hoger gaat scoren dan veel grotere concurrenten. Wel geeft SEO een langduriger effect. Staat jouw website bovenaan? Als je dit voor langere tijd vast weet te houden, zal het aantal websitebezoeken hoog blijven – mits het een relevant zoekwoord is. SEO rendeert (mogelijk) op de lange termijn.
SEA is vooral geschikt als je zo snel mogelijk veel websitebezoekers wil trekken en rendeert daarmee vooral op de korte termijn – tenzij je een advertentiecampagne fulltime laat draaien. Voor kortere campagnes kan SEA dan ook heel interessant zijn. Denk bijvoorbeeld aan een kortere campagne rondom naamsbekendheid of een tijdsgebonden actie.
Maar: SEA is volledig afhankelijk van je investering. Stop je met adverteren, dan stopt je zichtbaarheid via SEA.