HOBIJ is een internationaal uitzendbureau wat gekwalificeerd personeel uit o.a. Polen, Letland en Litouwen werft. HOBIJ is een betrouwbare wervingspartner en voor flexwerkers een betrokken werkgever die meer voor hen regelt dan alleen een leuke baan.
Sinds medio 2016 zet HOBIJ als eerste uitzendbureau in Nederland robots in. HOBIJ helpt bedrijven om flexibiliteit op de werkvloer te verhogen door de inzet van robots. HOBIJ vroeg Juist om mee te denken hoe we deze nieuwe propositie in de markt kunnen zetten.
Wat hebben we gedaan?
- conceptontwikkeling
- direct marketing campagne (incl. VR bril)
- 360 graden videoproductie
- campagnewebsite
- on- en offline advertentiecampagnes
Uitzendbureau voor mens en robot
Als uitzendbureau draait je hele business rondom mensen. En dan zijn daar ineens robots. En dan beslis je als uitzendbureau om ook robots uit te gaan zenden. Niet in plaats van mensen, maar naast mensen. Want de menselijke rol in bedrijfsprocessen blijft van belang. Echter zal deze rol de komende jaren drastisch gaan veranderen door toenemende automatisering en robotisering.
Om bedrijven op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de mogelijkheden van robotisering besloot HOBIJ robots uit te gaan zenden. In de vernieuwde propositie is HOBIJ dus ook een uitzendbureau voor mensen en robots.

Mens vs. robot
HOBIJ vroeg Juist om mee te denken hoe we deze nieuwe propositie in de markt kunnen zetten. Daarvoor bedachten we de campagne mens vs. robot.
De voor(oor)delen van robots op de werkvloer zijn groot. De meest bekende zijn dat een robot 24/7 kan werken, nooit ziek is en geen last heeft van een maandagochtend dip. Maar er zijn ook nadelen. Een robot is niet collegiaal, slaat de vrijdagmiddagborrel over en gaat niet mee lunchen…
Omdat de robots van HOBIJ met en naast mensen werken hebben we in de campagne de voordelen van zowel mensen als robots uitvergroot.

Integratie van digitaal in de fysieke wereld
Campagnes via outdoor, online en social zorgen ervoor dat de nieuwe propositie bij een breed publiek onder de aandacht wordt gebracht.
Om in contact te komen met de juiste doelgroep ontwikkelden we een direct marketing campagne. Potentiële klanten ontvingen een pakketje met daarin een persoonlijke briefkaart en VR (virtual reality) bril. Via hun smartphone loggen de ontvangers in op de campagnesite www.mensvsrobot.nl, zetten de VR bril in elkaar en starten de video. Vervolgens ervaren de ontvangers ‘live’ hoe een robot van HOBIJ zich gedraagt binnen een productieomgeving. Een actieve analyse en opvolging leidt tot concrete afspraken met potentiële klanten.

39% conversie van off- naar online
Van alle ontvangers logde maar liefst 39% in op de campagnesite na ontvangst van hun pakketje.
24% conversie naar afspraken
De conversie van inloggen naar een daadwerkelijke afspraak kwam uit op 24%.
Profilering in de markt
De doelstellingen rondom bereik en zichtbaarheid dragen bij aan de gewenste profilering van HOBIJ.