Zou jij hierna orgaandonor worden?
25 september 2018
Een geniale marketingcampagne waarbij er goed gebruik wordt gemaakt van zowel storytelling, als een actueel onderwerp, interactie en de juiste timing. Benieuwd waar ik het over heb? Lees dan snel verder.
#GiveYourHeart
In de VS sterven iedere dag ongeveer 22 mensen aan de gevolgen van een gebrek aan orgaandonors. Om hier verandering in te brengen en mensen aan te moedigen om zich in te schrijven als donateur, ontwikkelden reclamebureau JohnXHannes New York en agentschap Active Theory een indrukwekkende campagne. Deze campagne #GiveYourHeart bestond uit een korte speelfilm, een website én diverse interactieve digitale billboards. Deze allesomvattende campagne werd gelanceerd door medisch centrum Montefiore Health System en liefdadigheidsinstelling Donate Life America. De insteek van de campagne is om mensen meer bewust te maken over het tekort en de behoefte aan orgaandonoren. De kern van de campagne bestaat uit een speelfilm Corazón, die werd geproduceerd door Serial Pictures en in première is gegaan op het drukbezochte Tribeca Film Festival.
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal
Corazón is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en stelt de vraag in hoeverre iemand bereid zou zijn om een leven te redden. Academy Award genomineerde Demián Bichir en veelbelovende actrice Ana de Armas spelen onder andere in deze door John Hillcoat geregisseerde bioscoopfilm. De film won onlangs de Cannes Lions Grand Prix gezondheids- en wellnessprijs, en dat is zeker niet onterecht. Benieuwd naar de volledige trailer? Bekijk hem hier. Maar deze campagne bestaat niet alleen uit een hele indrukwekkende en mooie film. De campagne nodigt je daarnaast uit om actie te ondernemen. Zo kun je naar de website gaan om een code in te voeren om vervolgens je mobiele telefoon tegen je hart aan te houden. Zodra de accelerometer van je telefoon een hartslag detecteert, brengt het Ana de Armas, de hoofdrolspeelster van de film, tot leven in digitale billboards en een billboard op Times Square. Kijkers worden vervolgens aangemoedigd zich online te registreren als orgaandonor bij Donate Life America. Het publiek dat de film in de bioscoop heeft bezocht, kreeg ook de kans om zich ter plekke te registreren als orgaandonor.
Innovatieve campagne
Volgens Hannes Ciatti, medeoprichter en directeur van JohnXHannes New York, is Corazón niet zomaar een film. Het is een film met het doel om te entertainen, maar ook om een boodschap over te brengen en een verschil te maken. #GiveYourHeart sluit zich aan bij andere innovatieve reclamecampagnes die de digitale en werkelijke wereld combineren. Ben jij al orgaandonor? En zo niet, denk je dat jij overstag zou gaan om donor te worden wanneer deze campagne in Nederland zou worden gestart?
Wil jij ook op een creatieve manier je klanten benaderen door een unieke campagne uit te zetten? Maak dan gerust een afspraak, onze post-its voor het brainstormen liggen al klaar.
0 Reacties