Probleem bij link informatie aanpassen Facebook
26 juli 2017
Afgelopen maand kondigde Facebook de update al aan waarbij het delen van een link met een aangepaste afbeelding, titel en/of omschrijving onmogelijk werd. Omdat heel veel pagina’s van deze mogelijkheid gebruik maken, stuitte dit direct op veel weerstand. Maar waarom doet Facebook dit dan toch?
De strijd tegen fake news
Facebook wil het verspreiden van nep nieuws tegengaan en daarom enkel de zogenaamde metadata weergeven die de bron meestuurt. De afgelopen tijd zag je steeds meer fancy clickbait titels, welke absoluut niet een goede weergave waren van de inhoud van het artikel. Met als gevolg dat veel mensen – zonder het artikel te lezen – het bericht gingen delen. Zo kon men via een betrouwbare bron en een inhoudelijk prima artikel toch een heel andere boodschap verkondigen. Simpelweg doordat mensen alleen keken naar de aangepaste titel, omschrijving en afbeelding van het bericht op Facebook en niet naar de inhoud.
Het verspreiden van fake news heeft vermoedelijk zelfs (een klein beetje) bijgedragen aan de overwinning van Trump tijdens de presidentsverkiezingen in Amerika en er werd daarna met een beschuldigende vinger gewezen naar Facebook. Niet onbegrijpelijk dus dat ze nu met zo’n ingrijpende update komen.
Hoe kun je deze link toch aanpassen
Je hoeft als bedrijf of gebruiker niet te verwachten dat je op Facebook op (korte) termijn je linkpreview toch weer kunt aanpassen. Vervelend? Ja. Begrijpelijk? In zekere zin zeker wel, maar helaas lijden de goeden hier toch weer onder de kwaden. Nu zijn er gelukkig wel een paar oplossingen voor dit probleem:
Oplossing 1: Link ownership tool
Ben je geen uitgever? Helaas. Dan zal deze update hoogstwaarschijnlijk (nog) niet bij jouw bedrijfspagina mogelijk zijn. Uitgevers krijgen de mogelijkheid om het eigen domein te verifiëren, zodat ze gedeelde links vanaf dit domein toch aan kunnen passen.
Je kunt heel simpel kijken of je deze mogelijkheid hebt door via desktop naar de publicatietools te gaan op je Facebook pagina. Daar zou dan links in het menu deze optie zichtbaar moeten zijn.
Wanneer je iets deelt van een andere website dan kun je dus geen aanpassingen doen. Ik verwacht dat het verifiëren van domeinen over een tijdje ook voor andere pagina’s beschikbaar gaat komen. Zoals Facebook in de update zelf ook aangeeft zijn ze het nu aan het testen en finetunen. Middels deze verificatie kunnen ze pagina’s uiteindelijk ook straffen wanneer ze zich niet aan de voorwaarden houden. Ze zullen je dan simpelweg de optie weer ontnemen.
Oplossing 2: Maak gebruik van Open Graph
Dit is de oplossing die je op korte én lange termijn waarschijnlijk het meeste gaat brengen. Dit moet onderdeel worden van de routine bij het schrijven van een nieuwe blog of het maken/aanpassen van een pagina op je website. Mijn collega Erik heeft in een artikel heel duidelijk omschreven wat het is en hoe het werkt. Must read!
Kom je er zelf toch niet helemaal uit? Neem gerust contact met ons op.
Extra tip: Gebruik de debug tool van Facebook
Soms heb je de OG-tag helemaal aangepast maar krijg je in Facebook nog steeds niet de juiste content te zien. Gebruik dan de speciale sharing debug tool van Facebook. Deze zorgt ervoor dat nieuwe informatie van deze link wordt opgehaald en hierna moet de juiste content zichtbaar zijn. Let op: soms moet je zowel de http als https link opnieuw ophalen.
0 Reacties