Instagram inzetten voor jouw bedrijf
16 december 2016
Op Instagram kunnen bedrijven via foto’s en video hun verhaal delen. Instagram draait om beelden en relevante hashtags. Dagelijks zoeken gebruikers via deze hashtags naar inspiratie voor fashion, interieur, eten of andere onderwerpen die hen interesseren. Instagram is een plek waar mensen zoeken naar nieuwe producten en trends. Daarbij nemen ze letterlijk en figuurlijk een kijkje in het dagelijks leven van (bekende) mensen.
Mensen gebruiken Instagram dus om nieuwe dingen te ontdekken, waaronder bedrijven. In een onderzoek wat in november 2015 (bron: ComScore, Jan 2016, Instagram user survey, Nov 2015.) is gedaan onder Instagramgebruikers bleek zelfs dat 60% van de mensen te kennen gaven dat ze via dit platform wel eens voor de eerste keer met een product of dienst in aanraking kwamen. En 75% heeft interactie gehad met een bericht waarin een product of dienst werd gepromoot.
Hieruit blijkt dus dat Instagram kansen biedt voor jouw bedrijf, mits op de juiste manier ingezet. Facebook zelf wil dat bedrijven Instagram gebruiken door “Inspire People Vissually With Your Business’s Story”. Volgens Facebook kun je op Instagram:
- Visueel jouw product, app of dienst laten zien
- Jouw bedrijfsvisie delen en communiceren
- De juiste personen bereiken met relevante content in een creatieve omgeving
- Creatieve en onderscheidende visuele boodschappen via advertenties tonen
Wat zijn de kansen op Instagram voor jouw bedrijf?
Bedrijven zijn al sinds het begin van Instagram een onderdeel van de community. Al enige tijd hebben adverteerders de mogelijkheid om advertenties te tonen op Instagram en vandaag de dag zijn dit er meer dan 500.000 over de hele wereld. Er zijn verschillende redenen waarom deze bedrijven op Instagram aanwezig zijn:
- Men kan op grote schaal consumenten bereiken
- Klanten in de hele klantreis bereiken via Instagram, van awareness tot aankoop
- Het is de ideale plek om product, app of dienst visueel te ‘showen’
- Verkeer genereren naar eigen website
- Mobiele app installaties stimuleren
Niet overtuigd? Bekijk dan deze statistieken over het gebruik in Nederland:
- Meer dan 400 miljoen gebruikers over de hele wereld
- 1.8 miljoen Nederlandse gebruikers
- Dagelijks meer dan 722.000 Nederlanders actief op Instagram
- 50% van de jongeren in Nederland gebruikt Instagram
- Targeting gaat op dezelfde manier als Facebook (leeftijd, woonplaats, interesse, etc.)
First things first: Maak een bedrijfsprofiel aan op Instagram
Net zoals op Facebook kun je op Instagram een bedrijfsprofiel aanmaken, welke o.a. het voordeel heeft dat consumenten makkelijk contact kunnen opnemen via het profiel. Gegevens van jouw bedrijf worden op jouw profiel duidelijk weergegeven.
Daarnaast geeft een bedrijfsprofiel extra mogelijkheden, zoals het bekijken van statistieken en het rechtstreeks promoten van berichten vanuit de app. De enige eis die Facebook stelt is dat je een Facebook bedrijfspagina hebt.
Hoe kun je jouw profiel omzetten naar een Instagram bedrijfsprofiel?
Nu je de voordelen kent van de extra mogelijkheden die een bedrijfsprofiel kan bieden, leg ik hier stap voor stap uit hoe je jouw profiel kunt omzetten. Om te starten dien je allereerst beheerdersrechten te hebben van de Facebook bedrijfspagina waarmee je het Instagram account gaat koppelen.
> Log in op het Instagram profiel via de mobiele app en ga naar jouw profielpagina
> Klik hier op het settings icoontje
> Klik op de “omzetten naar bedrijfsaccount” optie
> Je krijgt dan direct de optie te zien om jouw profiel te koppelen aan een Facebook pagina. Dit geeft Instagram de mogelijkheid om jouw bedrijfsinformatie over te nemen vanuit Facebook. Dit is de reden dat je de beheerdersrechten van de Facebook pagina dient te hebben.
> Eenmaal gekoppeld zal Instagram jouw bedrijfsinformatie ophalen. Zorg ervoor dat je al deze gegevens goed controleert en waar nodig aanpast en/of aanvult. Je dient ten minste één mogelijkheid tot contact opnemen toe te voegen.
> Klik op ‘gereed’
Je profiel is nu gereed!
Adverteren op Instagram
Voorheen bereikte je alleen je eigen volgers op Instagram, maar sinds 30 september 2016 is het ook in Nederland mogelijk om advertenties te plaatsen op Instagram. Er zijn veel overeenkomsten met adverteren op Facebook en dit merk je direct als je gaat adverteren op Instagram.
Hoe kun je op Instagram adverteren?
Om te adverteren op Instagram dien je over een advertentieaccount te beschikken bij Facebook. Het is niet noodzakelijk om over een Instagram-account te beschikken. Echter is dit wel aan te raden, omdat je dan kunt reageren op reacties onder je advertentie en mensen daadwerkelijk door kunnen klikken naar jouw profiel. Advertenties zijn alleen zichtbaar op de Instagram-app voor iOS en Android. Ze zijn niet zichtbaar via een desktop of mobiele website.
Adverteren op Instagram gaat veruit het makkelijkst via de Power Editor van Facebook. Mijn advies is dan ook om je Instagram bedrijfsaccount direct te koppelen aan de bedrijfsmanager van Facebook. Hierna kun je heel makkelijk vanuit Facebook adverteren op Instagram.
Advertentie mogelijkheden
Op dit moment zijn er 4 mogelijkheden om te adverteren, namelijk:
Foto-advertentie
De meest neutrale advertentie. Je kunt een foto plaatsen.
Carrousel-advertentie
Gebruikers kunnen door meerdere afbeeldingen heen swipen. Je kunt meerdere afbeeldingen communiceren.
Video-advertentie
Je hebt ook de mogelijkheid om video’s te plaatsen. De filmpjes kunnen 15 of 30 seconden duren.
Dynamische-advertentie
Promoot relevante producten aan bezoekers van jouw website of app.
Deze advertenties kunnen de volgende campagne doelen hebben:
- Merkbekendheid
- Bereik
- Klikken (naar website of app)
- App installaties
- Betrokkenheid bij bericht
- Video views
- Conversies
Daarnaast kun je ook call-to-actions toevoegen, zoals:
- Nu aanvragen
- Nu boeken
- Contact met ons opnemen
- Downloaden
- Meer informatie
- Tijdstip aanvragen
- Menu bekijken
- Shoppen
- Registreren
- Meer bekijken
Tip: Sinds kort kun je daadwerkelijk producten taggen in een advertentie, welke dan direct naar jouw webshop linken.
Targeting opties
De targeting voor adverteren op Instagram is nagenoeg identiek aan die van Facebook. Zo kun je uiteraard adverteren op basis van interesses en demo- en geografische gegevens. Het is echter aan te raden om specifieker te targeten, zodat jouw advertenties zo goed mogelijk presteren. Maak hierbij handig gebruik van custom audiences waarbij je kunt targeten op een database van klantdata, je websitebezoekers of een combinatie van voorgaande opties. Ook binnen Instagram geldt uiteraard hoe relevanter de content, des te beter de prestaties. En dat scheelt uiteindelijk weer in de kosten.
Inzicht in statistieken
Dit is hetzelfde zoals de statistieken die Facebook toont bij het adverteren. Om ‘zuivere’ statistieken te zien is het aan te raden om via de rapportagetool te kijken naar de resultaten per platform. Zo zie je direct welk aandeel Instagram in een advertentiecampagne heeft en kun je aan de hand van data bepalen of de Instagram advertentie rendeert voor de betreffende campagne. Daarnaast kun je op paginaniveau statistieken opvragen, mits je minimaal 100 volgers hebt.
Tips
Hieronder enkele don’t en do’s voor het adverteren op Instagram:
Niet doen:
- Gebruik geen drukke afbeeldingen met een onduidelijke boodschap. Hier scrollt men makkelijk overheen.
- Gebruik geen beelden waar rechten op zitten. Eigen content is het advies! Mensen zien al genoeg stockfoto’s voorbij komen.
Doen:
- Maak slim gebruik van de titel bij het communiceren van jouw boodschap
- Plaats niet standaard jouw logo in de afbeelding, maar zet deze slim op de foto
- Zorg dat jouw beeld één duidelijke boodschap communiceert, probeer niet teveel te ‘zeggen’
- Voordat je een bericht plaatst, verplaatst je dan altijd eerst in jouw doelgroep. Vindt hij/zij dit leuke content?
- Plaats je een video, zorg dan dat je in de eerste seconden direct opvalt. Beelden die veranderen, opvallende kleuren, etc. Pak de aandacht!
0 Reacties