Hoe werkt het algoritme van LinkedIn en hoe speel je hierop in?

1 februari 2019
Leestijd: 5 minuten

Met ruim 600 miljoen actieve zakelijke professionals op LinkedIn is dit platform enorm geschikt om een baan te zoeken, te netwerken en content te delen. Dit is dus hét geschikte social-mediakanaal om in een business-to-business-omgeving in te zetten. Veel beslissers in de B2B-markt vertrouwen op LinkedIn en de inzichten die het platform kan bieden bij het maken van bedrijfsbeslissingen. Bekijk jij zelf bijvoorbeeld ook niet eerst het LinkedIn-profiel van een nieuwe klant, verkoper of potentiële nieuwe collega?

Naast het gluren naar werkrelaties is LinkedIn als social medium ook bij uitstek geschikt om content aan te bieden. Vooral bedrijven in de B2B-markt zien als gezegd de waarde van LinkedIn, waardoor de meer ‘zakelijke’ content perfect past bij het platform. Die content ook bij de juiste personen zien te brengen is voor veel ondernemers echter een uitdaging.

Om dit voor elkaar te krijgen moet je weten hoe het algoritme van LinkedIn in elkaar zit en hoe je hierop in kan spelen. In oktober 2018 heeft LinkedIn haar algoritme weer wat aangepast om ervoor te zorgen dat er weer meer getoond wordt van de ‘normale gebruiker’ en het bereik van de zogenaamde ‘power users’ (personen met een enorm bereik) wat wordt ingeperkt. Reden hiervoor is dat 50% van het bereik op een gegeven moment voor de top 1% gebruikers was. Met deze update willen ze die verdeling weer wat beter in balans brengen.

Hoe werkt het LinkedIn algoritme?

Ten eerste is het belangrijk om te weten wat een algoritme is. De definitie luidt als volgt: ‘Een algoritme is een set regels die stap voor stap uiteenzetten welke wiskundige handelingen er moeten worden verricht.’ In de praktijk betekent dit dat het algoritme van LinkedIn bestaat uit een set regels die uiteindelijk bepalen of je bericht wordt getoond, hoe vaak je bericht wordt vertoond en aan wie.

Het algoritme werkt dus niet op chronologische volgorde, want dan zou het meest recente bericht bovenaan in de feed van LinkedIn getoond worden. Voor de gebruikers is deze volgorde overigens wel in te stellen, maar standaard wordt je feed gebaseerd op het algoritme. En dus worden berichten getoond op basis van waar je het eerst interactie mee hebt en wat je het meest interessant vindt. 20 keer per dag een post plaatsen op LinkedIn is dan ook niet de juiste manier om in de feed voorbij te komen. Daarom dien je dus te zorgen voor kwalitatieve content die jouw doelgroep interesseert.

LinkedIn doet overigens niet zo geheimzinnig over haar algoritme als Facebook, waardoor het algoritme relatief eenvoudig in een schema weer te geven is:

De content wordt dus beoordeeld en weergegeven op basis van de reputatie van je account, hoeveel interactie in het verleden heeft plaatsgevonden en wat je nog meer hebt gepost. Naast deze bekende factoren zijn er ook nog veel onbekende factoren die een rol spelen in het algoritme van LinkedIn, maar hieronder beschrijven we de factoren die wél bekend zijn in vier filters:

1. Kwaliteit content

Dit wordt door het algoritme beoordeeld als spam, lage kwaliteit of goede kwaliteit.

2. Vertoning content

Als de content is goedgekeurd wordt je post geleidelijk in de feed op LinkedIn getoond. Een bot van LinkedIn kijkt vervolgens hoe je volgers reageren op het bericht. Vinden ze het interessant, reageren of delen zij het? Dan gaat je post door naar de volgende filter.

Is dit niet het geval en markeren ze het bericht zelfs als spam, of verbergen ze je post? Dan wordt dit door LinkedIn als negatief beoordeeld. Als dit regelmatig voorkomt worden de berichten door het algoritme gefilterd zodat deze niet meer in de feed weergegeven worden.

linkedin algoritme

Als je berichten worden gemarkeerd als spam en/of verborgen worden, heeft dit negatieve gevolgen voor het bereik van al je content

Tip bij deze filter: kijk wanneer je doelgroep actief is op LinkedIn. Zo is er in het algemeen bij het begin van een werkdag (8:00), lunchtijd (12:00) en na werktijd (17:00-18:00) een piek te zien.

3. Blijven vertonen, of niet?

Door het algoritme wordt bij deze filter bepaald of het bericht in de feed getoond blijft worden of niet. Dit op basis van de reactie van volgers: vinden ze het interessant, delen ze het of reageren zij op het bericht? Om hier positief op te scoren is het belangrijk dat je op de juiste tijd post om de CTR (click through ratio) en interactie te optimaliseren.

4. Beoordeling echte personen

Als je bericht uiteindelijk voor een langere tijd goed scoort wordt het bericht door échte personen beoordeeld. Zij kijken dan of het in de feed moet worden blijven gedeeld of dat het zelfs via een ander kanaal gedeeld moet worden.

Verschil LinkedIn met andere social media

Kom je op LinkedIn wel eens berichten in je feed tegen die een paar weken oud zijn? Dat kan wel eens kloppen. In tegenstelling tot de snel vergankelijke social-mediakanalen als Facebook en Instagram blijven posts op LinkedIn veel langer in je tijdlijn staan.

Zolang er namelijk interactie bij je post plaats blijft vinden en deze positief wordt beoordeeld door het algoritme van LinkedIn, wordt de post continu in de feed getoond.

Inspelen op algoritme LinkedIn

Nu je weet hoe het algoritme op LinkedIn werkt kun je hierop inspelen. Onthoud wel: dat vraagt veel werk, strategische inspanning en een klein beetje geluk. Wij hebben onze drie beste tips hieronder uitgewerkt om zo goed mogelijk in te spelen op het algoritme van LinkedIn in 2019:

1. Optimaliseer je posts

Gebruik dezelfde tactiek als bij je blogs en andere social media, maar pas deze voor LinkedIn aan. Gebruik bijvoorbeeld een iets formelere toon dan op Facebook, maar sla hier niet in door! Zo blijft LinkedIn een social-mediakanaal, waar men een persoonlijk bericht (al dan niet met humor) zeker kan waarderen.

Ook moet je zorgen dat het bericht geoptimaliseerd is voor mobiele weergave. Maar liefst 60% van de gebruikers kijkt namelijk via de telefoon naar hun feed.

2. Gebruik de voorkeuren van LinkedIn in jouw voordeel

LinkedIn heeft enkele voorkeuren waar je content het liefst aan moet voldoen. Zo wordt praktische waarde voor iemand zijn carrière, relevantie voor de industrie en een geloofwaardige of betrouwbare bron (zowel van jezelf als een website waar je naar linkt) door LinkedIn als belangrijk beschouwd bij de waardering van de content.

Daarnaast geeft het platform de voorkeur aan content waar een technologische investering in zit. Voorbeelden hiervan zijn langdurige content van LinkedIn Publisher, videofunctionaliteit binnen LinkedIn en het gebruik van overlays (vergelijkbaar met een geofilter van Snapchat) om op te vallen in de feed.

3. Laat je netwerk groeien

LinkedIn vindt het bovendien prettig dat je content professioneel, inspirerend en behulpzaam is. Daar is LinkedIn tenslotte (mede) voor opgericht.

Bij het bepalen van de relevantie voor posts door het algoritme speelt demografische informatie zoals de carrières een grote rol. Maar hier heb je, helaas, niet altijd controle over. Mogelijkheden om hier toch op in te spelen:

  • je werknemers vragen je bedrijf te volgen
  • invloedrijke personen in je industrie op LinkedIn volgen
  • deelnemen aan relevante groepen
  • relevante content delen
  • reageren op relevante content in jouw industrie
  • links naar je LinkedIn-pagina plaatsen in de content van je website
  • personen taggen in je posts

Conclusie

Kortom: goed presteren met het LinkedIn algoritme heeft in 2019 dus alles te maken met relevantie. Zorg ervoor dat je content en het bedrijf interessant zijn voor je publiek.

Dit kan door content van relevante personen in je publiek te delen, tijd van posts te optimaliseren, regelmatig naar je analytics te kijken, echte vrienden en connecties te maken en interactie te zoeken met een community door te posten en in groepen te reageren.

Ben relevant, zoek interactie en zorg dat je een autoriteit wordt op LinkedIn!

Overtuigd dat LinkedIn ook voor jouw bedrijf een interessante rol kan spelen, maar je weet nog niet precies hoe? Kom langs voor een kop koffie en we bespreken graag de mogelijkheden! Hou ook onze events in de gaten, Juist organiseert een paar keer per jaar een aantal events.

2 Reacties
  1. Patricia Bakker 29 juli 2019 Beantwoorden

    Hi Roel,
    mooi en nuttig (Relevant! :-) blog over de laatste update van de algoritmes van LinkedIN,
    heb hier op mijn werk een gesprek over gehad met een paar collega's en ik heb nav je blog nog een paar vragen. Zou tof zijn als je tijd hebt om ze kort te beantwoorden (omdat de meningen hier bij ons erover verschillen):
    1) het maakt niet meer uit hoeveel volgers je hebt op Linkedin -> het algoritme van LI serveert nl. organisch relevante content op de tijdlijn op basis van het profiel/interesses van eerdere interacties op je content. aantal volgers hoef je dus niet meer als KPI te definieren -> juist of onjuist?
    2) op een zakelijk linkedIn bedrijvenpagina kun je dus prima verschillende soorten content naast/door elkaar posten: a) inhoudelijke content voor je b2b doelgroep & b) job posting door een HR afd. . Linkedin toont de betreffende content (inhoudelijk of job-posting) nl in de tijdlijn voor wie het relevant is (dit betreft dus een organische post! geen sponsored updates -> dan bepaal je zelf nl je doelgroep)

    benieuwd naar jou ideeen/kennis hierover

    • Juist 29 juli 2019 Beantwoorden

      Hallo Patricia,

      Leuk dat je een berichtje stuurt! Ik zal proberen hieronder antwoord te geven op je vragen :)

      1) Uiteraard helpt het als je meer volgers hebt want met goede content is organisch nog zeker van belang. Naar mijn mening mag je het aantal volgers zeker nog wel als KPI meenemen, maar dan moet je die wel in het juiste perspectief zien. Het geeft een beetje inzicht in de populariteit van je merk/bedrijf. Maar ook niet meer dan dat. Uiteindelijk gaat het om de betrokkenheid bij je berichten. Hoe beter de content, hoe groter de impact. Dat wil je uiteindelijk bereiken. Dus ik vind hem onjuist! ;)
      Wat ik merk is dat vooral het interessant vinden, reageren of delen door bijvoorbeeld collega's een enorme bijdrage kan leveren aan het organische bereik. Activeer die dus zoveel mogelijk en tag waar je kan. Dat is in veel gevallen nog effectiever dan het adverteren van content.

      2. Ja, je hebt verschillende doelgroepen met (deels) een andere informatiebehoefte en die kun je echt wel via één pagina bedienen. Zorg er wel voor dat de verdeling evenredig is, dus ga bijvoorbeeld niet heel vaak vacatures delen terwijl het grootste gedeelte van je publiek hier niet op zit te wachten. Zorg dat je zoveel mogelijk relevante content deelt. En ja, bij meerdere doelgroepen krijg je dan soms een bericht te zien wat minder of niet relevant is voor jou. Als dat niet te vaak het geval is kan dit niet zoveel kwaad. Maar ... je hebt hier uiteraard met het algoritme van LinkedIn te maken en hoe dit precies werkt weten we niet. Enige manier om er echt achter te komen is gewoon gaan testen met verschillende content en dan kijken wat werkt en wat niet. En welk effect slecht presterende content heeft op je volgende post.

      Mocht je nog aanvullende vragen hebben stuur mij dan gerust een mailtje via r.bijvelds@juist.nl. Succes!

      ^Roel

Geef een reactie